پس از انتقال مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه از ساختمان کتابخانه به سازمان مرکزی در سال 1396، فضای آزادشده برای انتقال سایت اطلاع‌رسانی کتابخانه مرکزی آماده‌سازی شد. پارتیشن‌بندی و سقف کاذب، نصب پنجره، درب برقی و اصلاح سیستم برق و روشنایی و کابل‌کشی شبکه در سال 1396 انجام و پس از طراحی و ساخت میزهای رایانه، سایت اطلاع‌رسانی کتابخانه در پایان سال 96 از طبقه اول کتابخانه به طبقه دوم انتقال یافت.
سایت اطلاع‌رسانی به همراه اتاق اپراتور حدود 250 مترمربع مساحت دارد که در آن حدود 60 ایستگاه کاربری اینترنت برای استفاده اساتید، دانشجویان و کاربران دانشگاه تعبیه‌شده است. در طراحی میزهای رایانه سایت اطلاع‌رسانی اختصاصی بودن ایستگاه‌های کاربری موردتوجه قرارگرفته و برای مانیتورهای هر ایستگاه حائلی در نظر گرفته‌شده است.
در سایت اطلاع‌رسانی نیز مانند همه بخش های ساختمان کتابخانه مرکزی از فناوری ماشین مجازی برای ارائه خدمات فناورانه به کاربران استفاده‌شده است. تعدادی از رایانه های قبلی کتابخانه در سایت اطلاع‌رسانی و سایر بخش ها با استفاده از بستر نرم‌افزاری به‌جای Zero Client مورداستفاده قرارگرفته است و کاربران می توانند با استفاده هم‌زمان از رایانه ها به ماشین های مجازی با امکانات بالاتر دسترسی داشته باشند.
برای برق رایانه های سایت اطلاع‌رسانی از یک دستگاه UPS آنلاین 20 KVA مجزا استفاده‌شده است تا علاوه بر کنترل نوسانات برق، برق اضطراری رایانه‌های سایت اطلاع‌رسانی را به مدت حدود 60 دقیقه فراهم نماید.
 
 
مدیریت اینترنت دانشجویان
دسترسی کلیه دانشجویان دانشکده های پردیس و دانشکده های اقماری به شبکه محلی و شبکه اینترنت دانشگاه توسط مسئول فناوری اطلاعات مرکز خدمات اطلاع‌رسانی دانشگاه با استفاده از Active Directory و نرم‌افزار Deltasib مدیریت و کنترل می گردد. کلیه دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه شناسه کاربری و رمز عبور اتصال به شبکه های محلی، وایرلس و اینترنت را از سایت اطلاع‌رسانی کتابخانه دریافت می نمایند. برای کنترل دسترسی کاربران به شبکه اینترنت محدودیت های حجمی هفتگی متناسب با مقطع تحصیلی دانشجویان از 1 گیگابایت تا 4 گیگابایت در هفته در نظر گرفته‌شده است.
استفاده از VPN برای اتصال کاربران به اینترنت در شبکه محلی و شبکه وایرلس و خارج از دانشگاه
مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه برای دسترسی کاربران به منابع اطلاعاتی در پردیس و کلیه واحدها و دانشکده های اقماری، VPN دانشگاه را فراهم کرده است. کاربران می توانند با شناسه کاربری و رمز عبور اختصاصی با استفاده از این نرم‌افزار از شبکه محلی و شبکه وایرلس و در محیط خارج از دانشگاه از منابع و پایگاه های اطلاعاتی استفاده نمایند.
سامانه مدیریت چاپگرها

از سال 1389 نرم‌افزار PaperCut برای مدیریت چاپگرهای کتابخانه های دانشگاه خریداری و نصب و راه اندازی گردید. این سامانه نرم‌افزاری تحت وب، قابلیت ارتباط با Active Directory شبکه را دارد و با امکانات و قابلیت های منحصربه‌فرد می‌تواند استفاده کاربران از چاپگرها را مدیریت نماید. کاربران دانشگاه می توانند از طریق تارنمای http://print.bums.ac.ir:9191/user به سامانه مربوطه متصل و علاوه بر مشاهده گزارش از امکانات دیگر این نرم‌افزار مانند امکان ارسال فایل به چاپگرها از طریق شبکه وایرلس یا اینترنت نیز استفاده نمایند.

سایر امکانات و ویژگی های این سامانه عبارت است از:
ورود به سامانه با شناسه کاربری و رمز عبور شبکه
امکان سهمیه‌بندی پرینت و اینترنت به‌صورت فردی و گروهی
جلوگیری از اتلاف کاغذ و ارائه گزارش‌های زیست‌محیطی
مدیریت فوق‌العاده آسان به‌صورت تحت وب
امکان نصب بر روی کلیه سیستم‌عامل های ویندوز، لینوکس و مکینتاش
امکان تولید کارت اعتباری استفاده از چاپگرها
امکان استفاده از سامانه خرید آنلاین اعتبار پرینت با اتصال به درگاه بانکی
امکان استفاده از چاپگرها و ارسال پرینت از طریق شبکه وایرلس و اینترنت
اختصاص فضای ذخیره‌سازی شخصی در شبکه دانشگاه برای کلیه کاربران

در شبکه محلی دانشگاه، فضای ذخیره‌سازی معادل 500 مگابایت برای هر یک از کاربران در نظر گرفته‌شده است. کاربران شبکه می توانند فایل ها و اطلاعات شخصی خود را در این فضا ذخیره نمایند و از کلیه رایانه های متصل به شبکه محلی و از محیط خارج از دانشگاه با استفاده از سرویس FTP به آن دسترسی داشته باشند.


بخش اطلاع رسانی با داشتن 56 دستگاه رایانه و 3 دستگاه چاپگر، با مجموعه غنی از پایگاههای اطلاعاتی و نیز کتب و مجلات الکترونیک، در زمینه های پزشکی و پیراپزشکی،‌ تلاش در برآوردن نیازهای علمی جامعه استفاده کننده از کتابخانه مرکزی و پایگاه عرضه اطلاعات علوم پزشکی دانشگاه دارد.

بدین منظور، اهداف زیر سرلوحه فعالیتهای این بخش است:

1.      پشتیبانی اهداف آموزشی و پژوهشی و فرهنگی دانشگاه از طریق تأمین نیازهای اطلاعاتی اساتید، دانشجویان و سایر کاربران.

2.     به کارگیری شیوه‌های نوین کتابداری و اطلاع‌رسانی و تکنولوژی پیشرفته در جهت استفاده بهینه از نیروی انسانی، منابع و امکانات به منظور افزایش سرعت اطلاع رسانی و دسترسی مطلوب به منابع و اطلاعات و عرضه فعالانه خدمات.

3.     گردآوری مجموعه‌ای غنی از منابع اطلاعاتی علمی و مرجع در حوزه های تخصصی دانشگاه و ارتقاء سطح کمی و کیفی آن در جهت پاسخ‌گویی هر چه بیشتر به نیاز مراجعان.

4.     ارائه خدمات آگاهی رسانی جاری به اعضای هیأت علمی و دانشجویان

5.     آموزش استفاده از پایگاههای اطلاعاتی به مراجعین

در این راستا، با استفاده از نرم افزار مدیریت پرینت PaperCut، پروتکل انتقال فایل FTP، نرم افزار مدیریت دسترسی به شبکه جهانی اینترنت ، اتصال به شبکه جهانی اینترنت از طریق VPN و ... خدمات قابل توجه ای به کاربران دانشگاه ارائه می شود. 
مسئول: سیده فاطمه کاظمی، تلفن: 32381760

 

شنبه تا چهارشنبه 7:30 الی 15

کپی لینک کوتاه :