سرقت علمی و ادبی چیست؟
سرقت ادبی یا سرقت علمی (Plagiarism) عبارت است از استفاده عمدی یا غیرعمدی از ایده ها، نظرات، نوشتارها و یا دستاوردهای دیگران به اسم خود و بدون کسب اجازه از صاحب اصلی اثر.
سرقت علمی ممکن است عمدی یا غیر عمدی باشد، اما در بیشتر موارد می توان از آن جلوگیری کرد. به عنوان مثال می توان به منبع متن اشاره کرد.
با پیشرفت فناوری، امکان سرقت علمی از مقالات افزایش یافته است. سرقت علمی اولین دلیل رد (reject) مقالات از مجلات بین المللی است. سردبیران و داوران مجلات معتبر علمی ابتدا درصد مشابهت مقاله را بررسی می کنند. در صورت شناسایی سرقت ادبی حتی در مقادیر کم روند بررسی مقاله متوقف می شود. بنابراین در صورت تشخیص سرقت ادبی، حتی به مرحله بررسی محتوای علمی نیز نمی رسد و به اصطلاح مقاله ریجکت خواهد شد.
بررسی سرقت علمی - ادبی با نرم افزار آنلاین  iThenticate:
نرم افزار آنلاین  iThenticate، نرم افزار بررسی سرقت علمی و ادبی مقالات انگلیسی می باشد. 
این نرم افزار، کاملترین، معتبرترین و بهترین نرم افزار تشخیص سرقت علمی و ادبی مقالات می باشد، که مورد استفاده سردبیران و مسئولان انتشارات معتبری مانند ScienceDirect ،IEEE ، Wiley ، Springer ، Francis and Taylor و ... بوده و با میزان دقت بالایی همپوشانی مقالات را گزارش می دهد. برای استفاده از نرم افزار iThenticate، جهت مشابهت یابی، می توانید با تکمیل و ثبت اطلاعات در فرم درخواست بررسی سرقت علمی و ادبی مقالات انگلیسی، و ارسال فایل مقاله خود از میزان مشابهت آن مطلع شوید و نسبت به رفع و کاهش میزان مشابهت مقاله خود برای انتشار در مجلات، اقدام نمایید.
بررسی نگارشی - گرامری مقالات با نرم افزار آنلاین  Grammarly:
گرامرلی، نرم افزار اصلاح گرامری متون انگلیسی، ابزاری آنلاین است که می تواند خطاهای نگارشی و ویرایشی را ردیابی و تصحیح کند و همچنین دارای یک جستجوگر ادبی است که مشکلات دستور زبان مکاتبات را ردیابی و مشخص می کند. نرم افزار آنلاین گرامرلی با استفاده از هوش مصنوعی پیشرفته و پردازش زبان طبیعی خود که قدرت گرفته از میلیون ها مقاله بررسی شده است، گزینه های مناسبی برای رفع این ایرادات پیشنهاد می دهد.
فرایند درخواست انجام بررسی سرقت علمی - ادبی و بررسی نگارشی -گرامری مقالات انگلیسی در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند:
- درخواست بررسی سرقت علمی – ادبی و نگارشی - گرامرلی، ویژه کاربران دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، فعال می باشد.
- اعضای هیئت علمی، دانشجویان و کارمندان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، می توانند پس از آماده سازی مقاله خود، نسخه ای از آن را با فرمت Word، از طریق تکمیل و ثبت اطلاعات در فرم، ارسال نمایند تا مشابهت یابی و یا بررسی نگارشی - گرامری مقاله انجام شود. 
- لطفا در تکمیل فرم درخواستی مربوطه، پست الکترونیک فعال خود را به صورت صحیح درج نمایید زیرا نتیجه درخواست مشابهت یابی و یا بررسی نگارشی - گرامری مقاله به آدرس پست الکترونیک درج شده در فرم، ارسال خواهد گردید. 
- پس از تکمیل و ارسال فرم، اطلاعات ارسالی توسط کارشناس مربوطه دریافت می شود و در اسرع وقت نسبت به ارسال نتیجه و پاسخ به پست الکترونیک ثبت شده در فرم، اقدام خواهد شد. 
- گزارش مشابهت یابی و گرامری مقالات با فرمت PDF آماده می شود که از طریق پست الکترونیک برای فرد درخواست کننده، ارسال خواهد گردید. 
- درصورت کسب اطلاعات بیشتر می توانید در ساعات اداری (ساعت ۸ الی ۱۵) از طریق شماره تماس ۰۵۶۳۲۳۸۱۷۵۲ و یا پست الکترونیک lib.info@bums.ac.ir در ارتباط باشید.
- اعضای هیئت علمی دانشگاه که اطلاعات شان در سامانه علم سنجی دانشگاه های علوم پزشکی کشور ثبت شده است، می توانند جهت سنجش و بررسی میزان مشابهت یابی مقالات خود از سامانه مشابهت یاب استفاده نمایند. نام کاربری و رمز عبور سامانه مشابهت یاب برای اعضای هیئت علمی، مطابق با سامانه علم سنجی می باشد.
 
 
اطلاعات به صورت کامل و دقیق تکمیل گردد. پست الکترونیک به صورت صحیح نوشته شود، پاسخ درخواست موردنظر به آدرس پست الکترونیک درج شده در فرم ارسال خواهد شد. 
راه های ارتباطی:
پست الکترونیک: lib.info@bums.ac.ir
شماره تماس: 05632381752

 

کپی لینک کوتاه :