مدیریت اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی
دومین نشست مجازی کتابخوانی با معرفی کتاب «همه دروغ می گویند» اول آذرماه برگزار می شود.
به گزارش مدیر اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی دانشگاه به مناسبت بیست و نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، باشگاه مطالعه دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با همکاری معاونت فرهنگی و دانشجویی و معاونت تحقیقات وفناوری دانشگاه، دومین نشست مجازی کتابخوانی را با معرفی کتاب « همه دروغ میگویند! » دوشنبه اول آذرماه 1400 از ساعت 18 الی 20 برگزار می کند.
در دومین نشست مجازی کتابخوانی دکتر منصوره دمیرچی لو، دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی ضمن سخنرانی با موضوع کتابخوانی، کتاب همه دروغ می گویند! را معرفی خواهند کرد. این نشست فرهنگی به صورت آنلاین در محیط سامانه Adobe Connect به آدرس http://vc.bums.ac.ir/mim برگزار خواهد شد.
همه دروغ میگویند پس چه کسی راست میگوید؟ گفتههای مردم در مورد خودشان،
درآمدشان، عقاید و جهتگیریهای اجتماعیشان اندکی با چاشنی دروغ همراه است. اغلب
افراد در پاسخ به پرسشهای حضوری و نظرسنجیها در گفتن حقیقت اغراق میکنند. اما
آنها تنها در یک موقعیت حقیقت را میگویند و آن زمانی است که با اینترنت و گوگل
تنها باشند. کاربران هرروزه اطلاعات زیادی را به اینترنت اضافه میکنند. گوگل با
داشتن حجم انبوهی از اطلاعات و دادهها از این اطلاعات به درستی استفاده میکند.
کلان دادهها منجر به پیدایش علم جدیدی به نام «علم داده» شده است. متخصصین این
حوزه کسانی هستند که با کمک الگوریتمها حقیقت محض را از دل دادههای کلان بیرون
میکشند و واقعیتها را بیان میکنند.
کتاب «همه دروغ میگویند»
از 3 فصل و 8 بخش مختلف تشکیل شده است. سث استفنز، کارشناس کلان داده و نویسندهی
این کتاب از اهمیت کلان دادهها و لزوم استفاده از آنها میگوید. او کاربردهای
علم داده را در بخشهای مختلف جامعه بیان کرده و هر یک را با مثالهایی حقیقی
توضیح میدهد. یکی از ویژگیهای این کتاب بیان واقعیتها و مشکلات ملموس جامعه
است. اشاره به واقعیتهای موجود که از چشم افراد جامعه پنهان مانده است میتواند
این کتاب جذاب را به یک کتاب غمانگیز و ناامیدکننده
تبدیل کند. در این رابطه میتوان به آمار واقعی سقط جنینهای خانگی، نژادپرستی و کودک
آزاری اشاره کرد.
سوگیری مطلوبیت اجتماعی
یکی از دلایلی است که مردم را به دروغ گفتن وادار میکند. زیرا افراد با گفتن دروغهایی
به ظاهر کوچک و بی اهمیت سعی دارند دیگران را تحت تاثیر قرار دهند. این
موضوع حتی در پرسشنامهها و نظرسنجیهای ناشناس و غیر حضوری نیز صادق است. میل به
مقبولیت اجتماعی موجب میگردد افراد در مورد حقوق، معدل دانشگاه، فعالیتهای
خیریه، شرکت در انتخابات و مصرف مواد مخدر دروغ بگویند. گرایش مردم به ساختن
تصویری بی نقص از خود و کسب مقبولیت از جانب دوست، شریک تجاری و حتی پژوهشگران
موجب میگردد مطالعهی رفتار و افکار آنها با خطا روبهرو گردد و اطلاعات نادرستی
را در اختیار نهادهای مرتبط قرار دهد.
آمریکایی در 15 سپتامبر سال 1982 به دنیا آمد. او دانش آموختهی رشتهی فلسفه از
دانشگاه استنفورد بوده و مدرک دکترای خود را در رشتهی اقتصاد در سال 2013 از
دانشگاه هاروارد اخذ کرده است. سث استفنز به عنوان کارشناس داده در شرکت گوگل کار
کرده است. کتاب «همه دروغ میگویند» کتاب اول اوست که حاصل تجربیات او در شرکت
گوگل به شمار میآید. این کتاب برای او شهرت زیادی به همراه داشت. او اکنون در حال
حاضر در نیویورک تایمز مشغول به کار است.
فیدیبو
- گروه خبری : اخبار مدیریت اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی
- کد خبر : 41347
اشتراک گذاری در شبکههای اجتماعی
نظر دهید